Materiały filmowe

Etiudy dokumentalne o rodzinach zastępczych:

W pogotowiu
W zastępstwie
Animacja Dom w gwiazdach

Spoty:

W rodzinie cieplej, 2014
W rodzinie cieplej, 2015

W rodzinie cieplej, 2015

Kampania społeczna opowiada o poruszającym marzeniu małej dziewczynki.

Dzięki współpracy z Fabryką Komunikacji Społecznej powstał niezwykły obraz odzwierciedlający sytuację tysięcy dzieci w Polsce.

Mała dziewczynka maluje na ścianie postać kobiety. Wymalowuje to, czego jej bardzo brakuje: bezpiecznej więzi i bliskości. Każdego, kogo ten obraz poruszy zapraszamy do zrobienia choćby jednego – najmniejszego kroku. Szczegółów dotyczących wsparcia można szukać na stronie internetowej www.wrodziniecieplej.pl.

Powstała strona internetowa jest mapą możliwości pomocy. W zależności od czasu i chęci możemy wybrać rodzaj wsparcia.

Powstanie spotu było możliwe dzięki wolontarystycznemu zaangażowaniu wielu osób i firm, m.in.: Ireneusza Stankiewicza i Pawła Prochenko (Fabryka Komunikacji Społecznej), Dariusza Zatorskiego (reżyser), Marka Rajcy (operator), Teresy Biernackiej (kreacja), Kasi Smith (producent), Magdaleny Miszczak oraz Ani Kalinowskiej z zespołem (studio Lunapark).

Spot został bezpłatnie wyemitowany na kanałach Telewizji Polskiej: TVP1, TVP2, TVP INFO, TVP POLONIA, TVP REGIONALNA, TVP KULTURA. W ramach bezpłatnej kampanii online można obejrzeć dłuższą – reżyserską wersję spotu.

reżyserska wersja spotu

W rodzinie cieplej, 2014

Mały chłopiec musi rysować na ścianie opiekunów. Ponieważ ich nie ma. Wejdź na www.wrodziniecieplej.pl i sprawdź, jak możesz mu pomóc.

Dzięki współpracy z Fabryką Komunikacji Społecznej powstał niezwykły obraz odzwierciedlający sytuację tysięcy dzieci w Polsce.

Mały chłopiec rysuje na ścianie opiekunów, ponieważ my dorośli nie potrafimy mu zapewnić tego, czego potrzebuje najbardziej: bezpiecznej więzi i bliskości. Każdego, kogo ten obraz poruszy zapraszamy do zrobienia choćby jednego – najmniejszego kroku. Szczegółów dotyczących wsparcia można szukać na stronie internetowej www.wrodziniecieplej.pl

Powstała strona internetowa jest mapą możliwości pomocy. „W zależności od czasu i chęci możemy wybrać rodzaj wsparcia – dodaje.

Powstanie spotu było możliwe dzięki wolontarystycznemu zaangażowaniu wielu osób i firm, m.in.: Ireneusza Stankiewicza i Pawła Prochenko (Fabryka Komunikacji Społecznej), Antoniego Nykowskiego (reżyser), Michała Dąbala (operator), Łukasza Lacha (kompozytor), Teresy Biernackiej (kreacja), Kasi Smith (producent), Magdaleny Miszczak oraz Ani Kalinowskiej z zespołem (studio Lunapark).

Spot został bezpłatnie wyemitowany na kanałach Telewizji Polskiej (TVP1, TVP2, TVP INFO, TVP POLONIA, TVP REGIONALNA, TVP KULTURA), TVN (TVN 1, TVN 7, TVN Style, TVN Turbo i TVN Meteo). Na dużym ekranie można go także zobaczyć w Kinie Muranów dzięki uprzejmości firmy Gutek Film. W ramach bezpłatnej kampanii online można obejrzeć dłuższą – reżyserską wersję spotu: kanały Grupy TVN, Gazeta.pl, zaprzyjaźnione organizacje.

wersja podstawowa spotu
reżyserska wersja spotu

Listy do rodziny, 2013

„Mieszkam na małej planecie. Mam wielką lunetę przez którą oglądam mieszkańców Ziemi.” – mówi mała dziewczynka pozbawiona rodziny. Zapraszamy do poznania finału tej opowieści.

Tytuł kampanii – „Listy do rodziny” – związany jest bezpośrednio z przekazem, jaki nam dorosłym, dają dzieci oraz z postawą, jaką dorośli wobec tego przekazu przyjmują. Dziecko, pozbawione opieki swoich rodziców, najbardziej naturalnego miejsca, w którym powinno się rozwijać, znajduje się w sytuacji szczególnej. Rodzi się wielka potrzeba pomocy. Odpowiedzi na nią mogą udzielić tylko dorośli.

20 listopada 2013 r. odbyła się uroczysta inauguracja kampanii, w której udział wzięli: zastępca Prezydent m. st. Włodzimierz Paszyński, Dyrektor Biura Rzecznika Praw Dziecka Małgorzata Gambrych, twórcy etiud, przedstawiciele Szkoły Wajdy, opiekunowie zastępczy oraz organizatorzy: Przewodniczący Zarządu Towarzystwa Nasz Dom Tomasz Polkowski i dyrektor Ośrodka PORT Sylwester Soćko. Teksty dzieci czytali Małgorzata i Paweł Królikowscy oraz Dominika Figurska. Spotkanie prowadziła Anna Maruszeczko.

W trakcie inauguracji odbyła się premiera animacji i etiud dokumentalnych opowiadających o opiekunach zastępczych. W partnerstwie ze Szkołą Wajdy oraz we współpracy z reżyserką Agnieszką Elbanowską i zespołem młodych twórców, zostały zrealizowane niezwykłe obrazy ukazujące rzeczywistość dzieci oraz ich opiekunów. Animacja pokazuje świat dziecka pozbawionego opieki rodziców oraz sposób radzenia sobie z tą sytuacją: ucieczką w marzenie. Krótka forma etiudy, zamknięta w kilku minutach, nie oddaje całości rzeczywistości rodziny zastępczej, otwiera natomiast możliwość przyjrzenia się temu, co w tej rzeczywistości najważniejsze: postawie dorosłego wobec potrzebującego opieki dziecka oraz rodzącej się między nimi więzi. Opiekę merytoryczną nad projektem filmowym przejął mistrz polskiej dokumentalistyki – Jacek Bławut.

Spotkanie było też niepowtarzalną okazją do podziękowania tym dorosłym, którzy odpowiedzieli na potrzeby dzieci w sposób bezpośredni – opiekunom zastępczym.

W ramach kampanii na terenie Warszawy rozdystrybuowane zostały plakaty m.in. w szkołach, przedszkolach, żłobkach, bibliotekach, domach kultury, urzędach dzielnic, organizacjach pozarządowych. W okresie świątecznym w metrze oraz tramwajach warszawskich pojawił się spot. Przygotowany także został reportaż „Pogotowie rodzinne”, wyemitowany w programie „Reporter Polski” w TVP 2.

Dom w gwiazdach
W pogotowiu
W zastępstwie

Wrodzinki, czyli sztuka dawania, 2012

14 października w Forcie Sokolnickiego na warszawskim Żoliborzu, w piękną słoneczną niedzielę, odbył się piknik „Wrodzinki czyli sztuka dawania” – centralne wydarzenie trzeciej kampanii Ośrodka PORT.

Piknik miał charakter otwartej imprezy, dzieci wraz z rodzicami uczestniczyły w koncercie Smykofonii, warsztatach kulinarnych szkoły gotowania Little Chef, brały udział w zabawach prowadzonych przez pracowników Mediateki Start-Meta, mogły komponować muzykę i wykonywać projekty graficzne w specjalnych programach komputerowych Mediateki, warsztatach plastycznych „Sztukostwory” prowadzonych przez Spotlight Kids, w finale wysłuchaliśmy koncertu Jazz City Choir. Rodziny mogły wyjść z pikniku z portretem wykonanym w jednoosobowym studio graficznym Marty Pruskiej.

W trakcie pikniku prowadząca – Beata Lubecka – rozmawiała o sztuce dawania z zaproszonymi gośćmi, m.in.: z Panem Włodzimierzem Paszyńskim, Zastępcą Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy, Tomaszem Polkowskim, przewodniczącym Towarzystwa Nasz Dom, Sylwestrem Soćko, kapitanem Portu, Leszkiem Kuzakiem – przedstawicielem Organizatora Rodzinnej Pieczy Zastępczej oraz z rodzinami zastępczymi, które podzieliły się swoimi doświadczeniami i refleksjami. Mówiliśmy o tym, że każdy z nas ma bardzo wiele do zaoferowania, że czasami wystarczy tylko rozejrzeć się wokół siebie, by zobaczyć jak łatwo można podzielić się z kimś swoim światem. To co dla nas znaczy niewiele – dla kogoś może znaczyć bardzo wiele.

Celem kampanii społecznej Ośrodka Port było zwrócenie uwagi na to, jak wiele możliwości wsparcia i pomocy rodzinom i dzieciom w potrzebie ma każdy z nas. Każdy ludzki gest może budować siłę i wiarę. Nie każda rodzina przejęta losem innych, szczególnie losem dzieci, musi zostać od razu rodziną zastępczą. Możemy pomagać na wiele sposobów, w zależności od tego co mamy do zaoferowania i na co jesteśmy gotowi. Szczególną uwagę zwracamy na formę, jaką jest rodzina zaprzyjaźniona wspierająca dzieci umieszczone w systemie pieczy zastępczej. Bardzo nam zależy, żeby problemy społeczne stały się problemami społeczeństwa, żeby silni część swoich zasobów, sił i możliwości poświęcili słabym.

Miłość nie cukierki, 2011

6 października 2011 r. odbyło się premierowe przedstawienie „Rękawiczki” w Teatrze Lalka w Warszawie.

Spektakl zrealizowany wspólnie przez Ośrodek Port, Teatr Lalka i Fundację Otwarty Teatr zaszczycili swoją obecnością: Pierwsza Dama RP Pani Anna Komorowska, Pierwsza Dama Gruzji Pani Sandra E. Roelofs, Zastępca Prezydenta m. st. Warszawy Pan Włodzimierz Paszyński oraz wiele innych szacownych osób.

„Rękawiczka“, to współczesna baśń o wzajemnym poszukiwaniu bliskości i poczucia przynależności, o bogactwie miłości i potrzebie obdarzania się nią. O dziecku, które tęskni do rodziców i o dorosłych, którzy marzą o pełnej rodzinie. Autorką sztuki jest Katarzyna Kotowska, angażująca do działań teatralnych dzieci przebywające w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Jedna scena „Rękawiczki“ jest przejmująca wyjątkowo. Dzieci żyjące w „Kolonii Dzieci“ odwiedza pewnego dnia „Ważny“. Lekceważy dzieci, ale na zakończenie wyciąga torbę z cukierkami dla nich, cukierkami dla sierot. To wiele mówiąca scena. Zwraca uwagę nam, dorosłym, że przysłowiowymi cukierkami nie „odbębnimy“ zajęcia się dziećmi, które potrzebują naszej troski i miłości.

W dniu premiery spektaklu ogłoszony został także konkurs na plakat pt. „Miłość nie cukierki” zorganizowany we współpracy z Galerią Plakatu AMS. Zadaniem uczestników było zaprojektowanie plakatu, który pokaże, że dzieci potrzebują od dorosłych przede wszystkim miłości, troski i poczucia bezpieczeństwa – najlepiej w rodzinie – jeśli nie biologicznej to zastępczej. Towarzystwo Nasz Dom było głównym patronem konkursu. Rozstrzygnięcie nastąpiło 6 grudnia 2011 r. O nagrodę główną walczyła rekordowa liczba 500 plakatów, zwyciężył Jan Bajtlik. Niezwykle oszczędny w formie, typograficzny plakat, na którym są tylko dwa słowa – kluczowe „dom” oraz przekreślone „dziecka” – w prosty sposób pokazuje, że „dom” jest zawsze lepszy niż jakikolwiek jego substytut. Zdaniem jurorów projekt spełnił wszystkie przyjęte w tej edycji kryteria: jest zrozumiały, wzbudza emocje, ale nie zasmuca i nie straszy – przeciwnie, jest intrygujący i może zachęcić do zainteresowania się ideą rodzicielstwa zastępczego jako alternatywą dla domów dziecka. Plakat był eksponowany na 1500 nośnikach AMS w całej Polsce w 2012 roku.

W rodzinie cieplej, 2010

Druga edycja kampanii rekrutacyjnej na rodziny zastępcze organizowanej przez Ośrodek PORT oraz Urząd Miasta St. Warszawy. Z tej okazji tytuł „Przyjaciela Rodzin Zastępczych” nadany został Pani Prezydentowej Annie Komorowskiej, która postanowiła wesprzeć ideę rodzicielstwa zastępczego.

Symboliczne nadanie tytułu odbyło się podczas spotkania „Rodziny-Rodzinom” 25 października 2010 w sali kinowej Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie.

Na spotkanie zostały zaproszone funkcjonujące już rodziny zastępcze, nad którymi roztacza opiekę PORT oraz przyjaciele idei rodzicielstwa zastępczego, osoby publiczne, których wizerunek ciepło kojarzy się z rodziną. Byli wśród nich: Marek Kościkiewicz, Rafał Bryndal, Dorota Wellman, Ilona Łepkowska oraz Paulina i Maciej Kurzajewscy. Spotkanie poprowadziła Agata Młynarska.

Celem podjętych działań promujących rodzicielstwo zastępcze, jako pożyteczny i „najbardziej kreatywny zawód świata“ było pozyskanie kolejnych osób, predysponowanych i gotowych podjąć się opieki nad dziećmi, które z różnych powodów nie mogą wychowywać się w rodzinie biologicznej.

W naszym kraju wciąż brakuje kandydatów na opiekunów zastępczych. Winne są temu m.in. brak wystarczającej wiedzy na temat opieki zastępczej oraz szereg stereotypów i barier społecznych. Tymczasem końcowym celem akcji rekrutacyjnej jest właśnie zastąpienie domów dziecka rodzinnymi formami opieki, co jest powszechną praktyką w krajach UE.

Akcja informacyjna miała charakter ogólnopolski, natomiast rekrutacja dotyczyła przede wszystkim Warszawy i jej okolic.

„Pomyślałem, że rodzina jest jak dłoń: pięć palców, wszyscy razem. Rękawiczka jest ciepła i grzeje wszystkich, nikt nie czuje się samotny, samotny jak palec” (twórca „rękawiczki”, Andrzej Budek).

Rękawiczka jest symbolem idei rodzinnej opieki zastępczej, stała się także znakiem identyfikacyjnym Ośrodka PORT. System identyfikacji wizualnej Ośrodka (strona internetowa, materiały informacyjne, wizytówki, etc.) został całkowicie przebudowany – oparty o znak rękawiczki.

Najbardziej twórczy zawód na świecie, 2009

Celem kampanii było rekrutowanie kandydatów na rodziny zastępcze zawodowe i wypromowanie rodzicielstwa zastępczego jako najbardziej twórczego i satysfakcjonującego zawodu na świecie.

Kampania była prowadzona przez Ośrodek PORT wraz z Urzędem Miasta Stołecznego Warszawy. Akcja informacyjna miała charakter ogólnopolski, natomiast rekrutacja dotyczyła Warszawy i jej okolic.

„Zależy nam na tym, aby dzięki kampanii zwiększyć w społeczeństwie świadomość idei rodzicielstwa zastępczego i przedstawić je jako atrakcyjną alternatywę zawodową, w sensie społecznym i emocjonalnym.” (Sylwester Soćko, dyrektor Portu)

Zaplanowane aktywności skierowane były do mediów stołecznych i ogólnopolskich. Obejmowały działania PR i online, przygotowanie plakatów, ulotek i ogłoszeń rekrutacyjnych, a także kampanię internetową. Przyjacielem kampanii była Małgorzata Foremniak.

Działania związane z kampanią rozpoczęły się 9 listopada 2009r., zainaugurowała je konferencja prasowa, zorganizowana wspólnie z Urzędem m. st. Warszawy. Odbyła się także debata ekspercka na temat profesjonalizacji rodzicielstwa zastępczego, w której wzięli udział przedstawiciele Ośrodka PORT, Towarzystwa Nasz Dom, reprezentanci władz miasta, reprezentanci organizacji samorządowych i pozarządowych działający na rzecz rodzicielstwa zastępczego oraz środowisko akademickie.

Akcja rekrutacyjna miała za zadanie pozyskać kandydatów do roli opiekunów zastępczych. PORT zajmuje się procesem ich kwalifikowania, szczegółowymi szkoleniami osób przyjętych do programu, a po przyjęciu dziecka do rodziny udzielaniem jej różnorodnego wsparcia. Jednym z jego elementów było rozpoczęcie pozyskiwania wolontariuszy, których zadaniem jest pomoc w nauce, organizacja czasu wolnego. Wolontariusze objęci zostali specjalnym programem szkoleniowym, nadzorem merytorycznym, pedagogicznym oraz psychologicznym specjalistów z Ośrodka PORT.